Met onze visie beschrijven we ons gedroomde toekomstbeeld voor jou. Wat dat is? Lees hier verder.
Ons motto is: “Ontdek de wereld, begin bij jezelf.”
We zijn een school en scholen hebben een belangrijke taak. We bereiden leerlingen – jij bijvoorbeeld – zo goed mogelijk voor op hun toekomst. In jouw toekomst ga jij ‘iets’ doen in de samenleving, als burger èn als werknemer of misschien wel ondernemer. Wat dat is, bepaal jij zelf. Op het Tienercollege begeleiden we je in de zoektocht naar jezelf en naar de wereld.
Wij vinden het niet alleen heel belangrijk, maar ook heel leuk om jou zo goed mogelijk hierop voor te bereiden. We willen je van alles over de wereld leren. Over vakken, over technologie, over culturen, over de economie, over hoe mensen denken en wat ze geloven… noem maar op. Tegelijkertijd willen we je zo veel mogelijk leren over jezelf. Hoe beter jij snapt wie jij bent, wat je wilt, en wat voor jou de beste manier is om te leren, hoe succesvoller je wordt!
Op het Tienercollege hebben we meer tijd om jou persoonlijke aandacht te geven. En heb jij meer kans om zelf mee te denken over waarover jij wilt leren, en op welke manier. Je leert initiatief nemen en dat komt je je hele leven van pas!
Uitgangspunten
Tienercollege NOP staat voor:
- 10-14 onderwijs
- Lef
- Eigen regie leerling
- Eigenaarschap
- Persoonlijk leren
- Eerlijke kansen bieden
- Talenten ontdekken
- Inspirerend/betekenisvol
- Verbinding
- Onderzoekend en ontdekkend leren
- Growth mindset
- Buiten naar binnen halen
Overgang po-vo
De meeste leerlingen verlaten de basisschool als ze 12 jaar zijn. In groep 8 maken zij samen met hun ouders en de school een keuze voor het type vervolgonderwijs. Die overstap loopt echter niet voor alle kinderen vlekkeloos.
Wat maakt het zo lastig?
Hoe komt dat?
- Om te beginnen door het moment van kiezen. Leerlingen zijn pas elf of twaalf jaar als wordt bepaald of zij naar vmbo, havo of vwo gaan. Voor een deel van de leerlingen is dat te vroeg. ‘De ontwikkeling van de tiener wordt gekenmerkt door perioden van groeispurts en perioden waarin groei wat langzamer gaat. Er zijn forse individuele verschillen in de ontwikkeling van tieners: er zijn trage groeiers en snelle groeiers. Opmerkelijk is dat de snelheid van de groei nog niet zoveel zegt over het eindresultaat van de ontwikkeling.’ (Jolles, 2016)
- Een ander probleem is dat de overstapmogelijkheden steeds beperkter zijn geworden. Met andere woorden: als je op een bepaald niveau geplaatst bent, is het vaak moeilijk om in te stromen in een ander onderwijstype.
- Een derde punt is dat het onderwijsaanbod in het voortgezet onderwijs niet altijd goed past bij elke leerling. Vooral leerlingen die liever leren door te ‘doen’ in plaats door over de stof na te ‘denken’, verliezen motivatie en scoren lager dan je verwacht, als je kijkt naar hun capaciteiten.
- Verder speelt mee dat het pedagogische klimaat in het voortgezet onderwijs heel anders is dan op de basisschool. Niet alle leerlingen kunnen daar gemakkelijk hun weg in vinden.
Wetenschappelijk onderzoek (Vernooij, 2009; Van Houtte, 2010) toont aan dat er vooral de groep 10-14 jarigen veel baat kan hebben bij onderwijs dat specifiek is afgestemd op hun leeftijd en ontwikkelingsfase. Als we ze samen laten leren in heterogene groepen, verbeteren de resultaten en de motivatie.
Volgens breinonderzoek leren leerlingen het beste in relatie met anderen die voor hen betekenisvol zijn (Nelis & Van Sark, 2016). Jongeren willen als individu gezien en begeleid worden. Ze willen aandacht voor hun unieke talenten en mogelijkheden, ze willen betrokken onderwijs, gegeven door docenten die oprechte interesse hebben in alle leerlingen.
Bij veel scholen zijn de hiervoor genoemde punten onderwerp van zorg en gesprek. Ook binnen de PO- en VO-Raad, die in verschillende publicaties pleiten voor soepele, geleidelijke overgangen. Ze geven aan dat heterogene groepen leerlingen goede kansen bieden om zich verder en breder te ontwikkelen.
In ons idee voor het Tienercollege Noordoostpolder hebben we de ‘pijnpunten’ ter harte genomen en de aanbevelingen vanuit verschillende hoeken bekeken en verwerkt.